Поставят „Самсон и Далила“ тази вечер на бургаска сцена

Поставят „Самсон и Далила“ тази вечер на бургаска сцена

След фурора на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“ 2017 операта на Камий Сен-Санс „Самсон и Далила“ ще бъде поставена на сцената на Държавна опера – Бургас в оригиналния си солистичен състав. Във вторник вечер, 27 ноември, в ролята на Самсон ще се превъплъти Даниел Дамянов, а като Далила се завръща Андреана Николова.

Диригент на оркестъра ще бъде британецът Крис МакКракън. Непоставяната до това лято на бургаска сцена творба предизвика фурор с авангардно постановъчно решение. Сценографията на световноизвестния румънец Каталин Арборе и режисурата на Александър Текелиев предизвикаха бурни диспути в оперните среди, като надделяваха възторжените отзиви.

Мецосопраното Андреана Николова е смятана за едно от явленията на оперната сцена заради своя красив и богат глас. Прави впечатление още като студентка в Музикалната академия. Дебютът й е в ролята на Улрика от операта „Бал с маски“. Следват централните мецосопранови партии – Еболи в „Дон Карлос“, Амнерис в „Аида“, Азучена в „Трубадур“, Фенена в „Набуко“, Мадалена в „Риголето“, Кармен в едноименната опера, Ромео в „Капулети и Монтеки“ и др. Специализира в културния институт „Борис Христов“ при Мирела Парутто. Участва в майсторските класове на Гена Димитрова, Ана Томова – Синтова, Илеана Котрубас, Бернд Вайкл. Стипендиант на австрийската фондация „Музиктеатър“. Отличена е в редица национални конкурси – първа награда в „Гена Димитрова“, втора награда в „Светослав Обретенов“, втора награда в „Парашкев Хаджиев“, както и в международни конкурси – първа награда в „Пълдин“, първа награда и награда на критиката във „Феручо Талявини“ (Австрия), трета награда в „Ирис Адами Корадети“ (Италия), трета награда в „Борис Христов“, награда на публиката, награда на Софийска опера.

Даниел Дамянов е солист на Софийска опера и балет, където изпълнява централния теноров репертоар. Чест гост е във всички оперни театри в България, както и в много театри в Европа. Умението му да се превъплъщава актьорски и вокално в пресъздавания от него герой го превръща в ценен от режисьори и диригенти артист. Изпълненията му на ортодоксална и кантатно-ораториална музика се отличават с изразителност и дълбочина. Безупречната му вокална техника и богатите темброви характеристики на гласа му са причината за успеха му в ролите на Зигмунд, Отело, Канио, Де Грио, Манрико, Каварадоси, Дон Хосе, Радамес, Алваро, Дон Карло, Калаф, Полион, Форесто и други.

Дълги години на диригента Крис МакКракън е била поверена подготовката на певците в Кралската опера „Ковънт Гардън“. Завършил пиано и цигулка в музикалното училище „Чедъм“ в Манчестър, той продължава образованието си в „Тринити Колидж“ в Кеймбридж и в Кралския северен музикален колеж. Продължава като корепетитор в Националната студия за опера и дирижиране под ръководството на Емануел Сифърт. Като диригент натрупва завиден оперен репертоар в Шотландската и в Лайпцигската опера. Немалка част от симфоничния му репертоар е изпълнен, дирижирайки Симфоничния оркестър на „Ермитажа“ в Санкт Петербург. Познат на българската публика от спектаклите си с филхармониите на Русе и Пазарджик, както и с оркестрите на оперите на Бургас и Стара Загора.

Интересното в подготовката на бургаската постановка на „Самсон и Далила“ са необичайните декори и костюми. Сценографът Каталин Арборе подготвя три костюма за Далила, които солистката Андреана Николова сменя по време на представлението. Всеки един от костюмите е шит буквално върху певицата – не е използван манекен, а съединяването на платовете е извършвано, като тъканите са полагани върху тялото й. Така Арборе получава абсолютно точни костюми, предназначени единствено за Николова.

Тази година оперният свят отбелязва 140 години от създаването на „Самсон и Далила“ – третата опера на Сен-Санс. Той избира библейския сюжет за борбата за свобода на юдеите с филистимяните и за нечовешката сила на героя Самсон, криеща се в косите му, който е предаден от любимата си Далила. Премиерата е била в немския град Ваймар, дирижирана на премиерата от самия Ференц Лист. Причината именно там да се състои първото представление е, че френската Гранд Опера посреща враждебно предложението на композитора, който дори се отказва да довърши творбата си. Публиката в Германия обаче посреща операта с интерес. В родната на композитора Франция творбата е изпълнена едва тринадесет години по-късно, и то не в Париж, а в Руан. Сен-Санс посвещава произведението си на прочутата певица Полин Виардо-Гарсия, която обаче никога не изпълнява партията на Далила поради напредналата си възраст в момента, в който операта е поставена.

 

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Loading Facebook Comments ...