Вижте дебютът на примата Йоана Железчева в „Норма“ тази вечер в Летния...

Вижте дебютът на примата Йоана Железчева в „Норма“ тази вечер в Летния театър

Бургас ще я види два дни преди фестивала „Сцена на вековете“

Сопраното Йоана Железчева, на която този сезон са поверени голяма част от главните роли в продукциите на Държавна опера – Бургас, ще дебютира в „Норма“ на 17 август. Железчева ще се представи със състава на бургаската опера на тазгодишното издание на Бургаски музикални празници „Емил Чакъров“ на сцената на Летния театър. Освен нея, в постановката ще видим Даниела Дякова като жрицата Адалджиза, Борис Луков като римския проконсул Северио Полионе, Делян Славов като върховния жрец Оровезо, Магдалена Георгиева като Клодилда и Вълю Тотев като Флавио. Постановката е на режисьора Дарина Главанакова, а диригент е маестро Иван Кожухаров. Бургаският спектакъл на „Норма“ ще се състои само два дни преди Йоана Железчева и компания да се появят със същата постановка на оперния фестивал „Сцена на вековете“ във Велико Търново, който Държавна опера – Бургас имаше честта да открие тази година.

Йоана Железчева е завършила НАМТИ „Панчо Владигеров“ в класа на Христина Ангелакова. Лауреат на конкурса за млади оперни певци „Христо Бръмбаров“. Печели наградата на публиката на фестивала „Пълдин“ и други. Публиката я познава като Чочосан от „Мадам Бътерфлай“, Лиу от „Турандот“, Манон Леско от едноименната опера на Пучини, Лейди Макбет от „Макбет“ и др. Освен дебюта й в „Норма“ Йоана подготвя участието си през септември с „Аида“ на фестивала „Дионисия“ на остров Корфу. Само преди месец тя партнира като Аида на един от десетте световни топтенора Камен Чанев по време на Бургаски музикални празници „Емил Чакъров“.

Даниела Дякова е завършила НАМТИ „Панчо Владигеров“ в класа на проф. Руско Русков и е специализирала в класа на оперната прима и бивш директор на Софийска национална опера Христина Ангелакова. Специализирала е в Италия в „Scuola civica di musica“ – Милано и „Accademia D’arte Lirica“ – Озимо. Лауреат е на конкурса „Георги Златев – Черкин“ и „Цветана Дякович“. Известна е като „най-добрата българска Кармен“. Едни от най-запомнящите се нейни роли са на Еболи от „Дон Карлос“, Амнерис от „Аида“, Азучена от „Трубадур“, Прециозила от „Силата на съдбата“ и др.

Борис Луков е един от младите и изключително талантливи български тенори – солист в триото „Уникалните гласове“, известни като „Тримата български тенори“. Внук е на народната актриса Лиляна Анастасова, емблематична солистка на оперния театър във Варна. Луков е завършил НМА „Панчо Владигеров“ в класа на проф. Нико Исаков. Той не за пръв път ще партнира на Йоана Железчева на сцената – двамата са изпълнявали централните партии в „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, където Железчева изгражда най-характерния си образ.

Делян Славов след магистратура с оперно пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ специализира в Българската академия за изкуство и култура „Борис Христов“ в Рим при Мирела Паруто и Бруно Кали – президент на Римската музикална академия „Санта Чечилия“, и в майсторските класове на световноизвестното сопрано Рената Ското в същия музикален институт. Сред най-впечатляващите му изяви са празничния концерт на Кралската Академия в Брюксел по повод присъединяването на България към Европейския съюз, гастролите му на сцената на Македонската опера и балет в Скопие, участието на фестивала „Bell Canto“ в Монреал, Канада, заедно със световноизвестното сопрано Джун Андерсън под диригентството на Кент Нагано.

Не по-малко интересна е биографията на диригента на постановката маестро Иван Кожухаров. Той е завършил Държавната консерватория „Н. Римски-Корсаков“ в Санкт Петербург, където учи оперно-симфонично дирижиране при професорите Шерман, Рабинович, Арвид и Марис Янсонс. Завършва с отличие като първенец на випуска, а дипломният му проект „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт е заснет от съветската телевизия. В България работи последователно като диригент и главен диригент на Бургаската опера, главен диригент и главен художествен ръководител на Бургаската филхармония, музикален директор и главен диригент на Оперно-филхармонично дружество – Бургас, главен диригент на Държавна опера – Бургас. Успоредно работи като диригент на Държавната опера в Измир – Турция, постоянен гост-диригент на Филхармонията в Санкт-Петербург, Президентският симфоничен оркестър в Анкара и на оркестъра „Prima la musica“ в Аалст – Белгия. Полуфиналист на конкурса „Херберт фон Караян“, лауреат и носител на Голямата награда на името на Бела Барток от Третия международен конкурс за диригенти на Унгарската телевизия в Будапеща. Маестро Кожухаров е имал привилегията да дирижира Лондонския симфоничен оркестър по време на записи за саундтрака на италианския игрален филм „Ii Peccato e la Vergogna“ в звукозаписното студио „Abbey Road“, известно като студиото на „Бийтълс“.

Операта „Норма“ е сред най-известните произведения на италианския композитор Винченцо Белини. Тя е известна с най-впечатляващата ария – „Каста дива“. Самата творба се определя като критерий за красиво пеене „белканто“ и съчетание на лирика и трагедия. Той създава произведението си по творбата на Александър Суме „Норма, или Детеубийството“. Белини е вдъхновен да напише „Норма“ от своя либретист Романи и от най-добрата певица на своето време – Джудита Паста. Въпреки че премиерата й се проваля, второто й представление е истински фурор. Това е най-ценната творба на Белини. В либретото е заложена легентада за поробената от римляните Галия. Дъщерята на върховния жрец на друидите Оровезо, Норма, е нарушила свещения си обет на жрица в храма и тайно се е омъжила за римския проконсул Северио Полионе, поробил родината й. Те имат две деца, но Полионе се е влюбил в младата жрица Адалджиза. Норма изказва пророчество, че Рим ще загине заради собствената си слабост и храбростта на галските воини. Скоро след това тя разбира, че нейният Полионе вече не я обича, но все още не знае коя е нейната съперница. В същото време Адалджиза идва при нея и й признава, че е влюбена в женен мъж и моли да бъде освободена от жреческия й обет. В този момент влиза Полионе и от смущението му Норма разбира коя е нейната съперница. Гневът й засрамва Адалджиза и тя дава дума, че ще се откаже от любовта си към Полионе. В отчаянието си Норма замисля да убие двете си деца и да сложи край на живота си. Все пак майчината любов надделява над желанието за мъст и тя моли приятелката си Клотилда, докато моли Адалджиза да се грижи за децата като за свои. Адалджиза обаче отново заявява, че се отрича от любовта си.

Галите се бунтуват и настояват Оровезо да ги поведе срещу римляните, но главният жрец казва, че боговете не искат война. Норма призовава народа да се преструва на покорен, за да се подготви за решителната битка. Също така ще спечели време, за да разбере дали Адалджиза ще спази обещанието си, но бързо разбира, че двамата влюбени пак са се срещали. Норма е разгневена и обявява войната срещу римляните. В същото време в храма на друидите е заловен Полионе, който е смятал да отвлече Адалджиза. Норма го заплашва, че ще изпрати жрицата на клада заради нарушената й клетва. Полионе моли за пощада, но съпругата му заповядва да подготвят кладата не само за опетнилата честта на Галия жрица, но и за собствения й мъж. Трябва само да бъде изречено името на обречената. Всички очакват да чуят името на Адалджиза, но Норма изрича своето. Полионе е поразен. Едва сега разбира силата на любовта й. Любовта на римлянина към жрицата на галите пламва отново и той смело застава на кладата до своята вярна съпруга.

Още снимки

Даниела Дякова

Делян Славов

 

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Loading Facebook Comments ...